Archive for September, 2007

Det peneste treet!

Dette treet står i hagen vår, foran kjøkkenvinduet. Det er et furutre, fullstendig dekt med blader. Rart det overlever egentlig.

Hver høst skifter bladene farge, og snart er det helt rødt. Da ser man det fra langt unna. Mener å huske at vi har sett det fra en eller annen danskebåt engang også.

Sokker og votter til….

Det kan man kanskje se. De er til Oscar, sønnen til en mamma`n min jobber med.Hadde lyst til å få med navnet på vottene. Og når jeg måtte tegne mitt eget mønster for å få brukt det garnet jeg ville, så måtte jeg jo prøve å fa navnet et sted også. Og det gikk jo fint det. Mønsteret er delvis tegnet utifra et mønster i Selbustrikk.Har brukt Mor Aase baby garn. Og det ble et par med hvit grunnfarge, og et par med blå bunnfarge.

Også strikka jeg to par sokker i str 2 år. Et par i 6 tråds OnLine garn, og et i regia 6 tråd.

Moren ble fornøyd, og jeg fikk 150 kr for jobben.

Litt å gjøre.

Er litt å gjøre når man har fått seg ny blogg gitt. Poster fra den gamle bloggen jeg vil ha over på den nye, bilder som skal settes riktig, tellere, linker.. pes! Tar nok litt tid, men er gøy å styre med.

Detta gjør jeg i pausen min..

Jeg prøver å tegne mønster på et par selbusokker jeg skal strikke. Og da er det greit å titte litt i denna boka. Også måtte jeg jo ta bilde og prøve å sende mail til blogen min.

Skummelt

Har en venninne som skal få barn i januar, og da vil jeg strikke noe. Hun er født og oppvokst i Oslo, men har stor tilhørighet til Valdres. Derfor vil jeg lage noe som er derfra. Har før strikka to jakker, hvor mønsteret kommer fra et åkle som er funnet der. Mønsteret er å få på Husfliden i Fagernes, og heter “Tradisjon”. (Og åklet er fra Valdres, ikke fra Trøndelag som mange mener. Er et lignende et som kommer derfra.)
Men så er det et problem… Mønsteret finnes kun i str 10 år, 40 og 52. Og så skal man prøve å lage en jakke i str nyfødt! Hjelp!
Prøver å gå ut i fra en oppskrift på en Fana jakke jeg har, i str 3 mnd. Mønsteret har jeg prøvd å “forkorte” litt. Men hvor mye mønter jeg skal ha oppover på bolen vet jeg ikke. Så jeg må bare begynne. Blir litt skummelt detta.

På tide med litt nytt vel..

Fra 6. september

Aller først må jeg vise frem en liten søt orkide. En miniorkide i en liten plastpotte, kjøpt på Plantasjen. Blomstrer pent på kistebordet mitt.

Og så har jeg jo endelig blitt ferdig med en ting! TO ting faktisk!
Jeg har strikka en Mariusdress i str 1,5 år. Laget i Baby Ull, Superwash fra Gjesdal Spinneri. Den er til Emil, sønnen til en kamerat. Håper de blir glade for den. Var ganske gøy å strikke noe så lite, og som man vet er fornuftig.
Og så har jeg strikka et par barnesokker i str 22/23. De er laget i 6 tråds Regia. De blir lagt i plastkassa sammen med andre ferdige ting.Ellers har jeg en sokk ferdig, en halv selbuvott str 2 år, et halvt babyteppe i Regia Silk, 10 cm av bolen på en jakke til meg selv, 5 cm av et erme til en genser til meg selv… I det hele tatt nok å gjøre! Jaggu bra jeg skal på hyttetur i helga!

Blomster

Fra 5. juli 2007

Nå har jeg vært ute med kameraet mitt og tatt bilder av noen av blomstene mine.
Porselensblomsten er “barnebarnet” til den planta som farmor og farfar hadde hjemme hos seg. Pappa som har fiksa, så nå har søster`n min og jeg hver vår plante som kommer fra den. Et under at den lever egentlig, for jeg glemmer den innimellom.
Fuchsiaen kommer også fra pappa. Har MANGE rundtomkring. Gleder meg til de kommer med blomster alle sammen.
Neste bilde er fra appelsintreet mitt. Har jeg også fått fra pappa. Ble litt for stor hjemme hos de. Nå vokser den fint hos meg på verandan min.
Sist er det bilde av en orkide som jeg har fått til å komme med blomster for 2. gang. Morsomt. Blir spennende å se om jeg får til det på de fire andre orkideene jeg har også!

Porselensblomst Fuchsia “Gøteborgskan”
Små appelsiner Orkide

Detta skulle jeg ha gjort i noen år nå…

Fra 1. juli 2007

Og nå har jeg endelig gjort det!
Da jeg var på Rømø i Danmark for første gang i 1999, måtte jeg bare ha med meg sand hjem. For den var jo så deilig! Sanda lå hjemme i en colaflaske i en skuff under senga og ble glemt. I 2001 var jeg på Skiathos med kjæresten. Fra en strand som heter Lalaria, tok jeg med meg masse hvite små stener. For de var jo ganske fine. Så var vi på Gran Canaria i 2004, og der var det mørk sand. Og da kom jeg på noe lurt. Hva med å ta med litt sand fra hvert sted jeg er? Så kan jeg putte det i et lite glass, og hver gang jeg ser på det kan jeg tenke på hvor fint det var der. For sand er ikke sand.
Så jeg har fortsatt og ta med litt sand eller steiner fra der jeg er, når jeg husker det. Små glass har jeg funnet også. Og nå har jeg endelig fått merka de på en ordentlig måte. Har ment å gjøre det lenge, men har liksom ikke funnet på noe lur måte å gjøre det på.
Men nå er det gjort, og de står fint i vinduskarmen på kjøkkenet.

Hurra hurra!

Fra 23. juni 2007

Da var det gjort. Vi har bestilt ferie til neste år. Den 20 januar 2008 drar vi fra San Juan, Puerto Rico på cruise i 7 netter.
Vi skal reise med Carnival Cruise Line, og båten Destiny. Turen går til St. Thomas, Dominica, Barbado, St. Kitts og Den Dominikanske Republikk. Lugar har fått allerede også. 9189, med balkong og greier.
Vi har bestilt gjennom Cruiseweb
Har bestilt derfra en gang før, da vi dro fra Miami med Norwegian Sun og Norwegian Cruise Line i 2006.

Den gangen var vi i Miami 9 dager før vi dro, og var igjen to netter etter cruiset. Denne gangen har vi lyst til å dra fra Oslo til New York, være der i 4 netter, og så fly til Puerto Rico. Dra rett på cruise, og så være 6 dager i San Juan før i drar hjem igjen. Foreløpig er bare cruiset bestilt, men vi har sjekka fly og hotell. Bestiller vel snart tenker jeg. Greit å være tidlig ute

Vi har jo vært på tur!

Fra 6. juni 2007

Den 16 mai dro vi til Gardemoen og satte nesa mot Amsterdam. Vi skulle til Nederland og så til Belgia for å få med oss to forskjellige konserter.
Vi kom til Schiphol like før syv, og rakk akkurat ikke toget vi skulle ta. Men neste tog gikk en halvtime senere, så det var jo ikke noe krise. Vi fant lett toget, og hoppa på. 1 time og 15 min senere var vi i S`Hertogenbosch. Tok taxi til hotellet, litt utafor sentrum. Hotellet var kjempefint, Mövenpick hotell. Lå like ved Pettelaarse Schans, parken der den ene konserten var. En gratiskonsert fra 15-22 med mange kjente dj`er. Kjempefint hotell, fikk tilmed en badeand til å ha i badekaret :)
Tok en taxi til sentrum for å spise litt, men vi havna på en bar isteden. Der fikk vi verdens minste store øl! Stor øl = 0.33 Liter
Litt stusselig å ikke være hjemme i Norge på 17 mai, men veldig gøy å oppleve noe annet og. Var jo Kristi Himmelfartsdag, og da var det et STORT blomstermarked i byen. Med masse blomsterselgere, forskjellige korps som spillte, og masse menneser. Noen butikker var også oppe. Var i parken litt over tre. Masse mennesker, mange rare mennesker, små barn, unge og eldre. Moro. Enorm dokø, MASSE tomme plastglass på gresset, og vanskelig å hente seg en øl. Måtte gjemmom folkemengden for å komme frem. Men vi klarte det vi :) Tok en pause i seks tida for å spise på hotllet, og så var vi tilbake igjen og fikk med resten. Tilbake på hotellet måtte jeg teste badekaret.
Tok toget til Belgia og Brussel dagen etterpå. Igjen ingen problemer å finne frem med tog. Tilogmed å bytte tog gikk greit! I Brussel var det VARMT! Sleit litt med å finne hotellet også, og endte med å gå en ganske god omveg. Men vi hadde jo ikke vært der før! Utrolig fint hotell. Luksus, og billig! 4,5 stjerner til 650kr natta! Bestilt på www.hotwire.com. Fikk med oss det vanlige i Brussel. Manneken Pis, Grand Place, Belgisk sjokolade, Duvel og Kriek. Bøtta ned med regn på kvelden og natta. Men vi bare kjøpte en paraply vi.
Så bar det videre med tog til Hasselt neste dag, vi hadde jo en konsert igjen! Var i Hasselt rundt ett. En liten koselig by. Var ikke vanskelig å finne hotellet. Radisson SAS ruva over byen. Fikk et rom i 12 etasje, utrolig stilig rom! Titta litt rundt i gågatene, og bare kosa oss. Rakk å sove litt, og ta noen øl på rommet før vi igjen gikk ut. Bestemte oss for å gå til Ethias Arena, hvor vi skulle se Dj Tiesto på Elements of Life turneen hans. Showet begynte 24, men siden vi rota oss litt bort i den kinesiske hagen (det var kaninene sin feil!)fikk vi ikke med oss starten. Men vi hørte den da! Var en kjempefin konsert, masse mennesker, mye fin musikk, fint show. Vi dro derfra 0530, og skvatt litt da vi kom ut. Var jo lyst ute!
Fikk oss tre timer søvn før vi måtte opp igjen, og ta toget videre til Bussel og flyplassen der. Sov godt på flyet hjem ja!
Var en kjempefin tur, og jeg gleder meg til neste gang vi skal avgårde. Vet ikke når, men det blir helt sikkert en tur til.